• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Nyheter från Beta(kan innehålla spoilers!)

Elvenlis

Legend
Nog tycker jag att vi har en trevligare stämning här än på Beta... Men vi är inte lika många heller. :)

Det finns en ny liten spelare på Beta med spelarnamnet RoseMary, eftersom jag blev lite triggad av min förklaring ovan till harpan, med hur man byter server och så. Men, så jag känner mig som en hjälplös liten baby där. :eek: RoseMary´s baby? :eek: Skämt åsido så har jag fått komma till ett BS (eller FS som det kallas där) som stöttar mig med varor på sådana där fulbud, som jag aldrig skulle lägga här, med min stora stad. Och oj, så mycket man glömmer att man måste kämpa sig igenom som en liten rackar-stad. Men det är väldigt intressant med det nya turnerings-systemet, jag gillar det skarpt. Får se om jag gillar det lika skarpt med min stora stad här på SE-servern när det väl sätter igång, med alla mina under och uppgraderade fabriker. Tycker att spiran, som jag har förstått kör med ungefär samma system, har blivit enormt mynt- och verktygs-slukande (mest problem med mynt faktiskt) nu när jag har gjort sista kapitlet, och uppgraderat mina byggnader. Fast samtidigt, skulle jag tycka att detta spel var roligt om det var för enkelt? Nej, definitivt inte. :cool:

Omväxling förnöjer, och det måste finnas möjlighet för nya spelare att utmana den absoluta toppen av högrankade spelare, även om det tar en ordentlig tid att komma så långt för att ens ha chansen. För om de som spelat i flera år kan abonnera på top 20 platserna utan att känna sig hotade, hur kul är det då att vara
 

Elvenlis

Legend
Nu vet jag inte vad som hände här men jaja, skriver väl här då.
Gillar också den nya turneringen , är på kap 8 på beta och det fungerar jättebra men är också nyfiken på hur det ska funka här, är på näst sista kapitlet
 

Mammio

Mästare
I samband med det nya sättet att turnera på Beta, så är alla valfria truppstorleksuppgraderingar i forskningen ändrade. För att de spelare som inte gjort dessa ska slippa bygga upp tidigare gästrasers bosättningar på nytt, så behövs inte längre några gästrasers varor för att öppna truppstorleksuppgraderingar.
Detta gäller bara på Beta.
Jag återkommer med en längre rapport hur diskussionerna går angående det nya turneringssystemet.
 

DeletedUser597

Guest
Nu har det nya turneringssystemet testats i 2 omgångar (veckor) på BETA. Når får vi det på LIVE servrarna? // R
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser166

Guest
Haha ja sitter bara och väntar på de nya då de finns mer kistor att ta, men om du vill ha lite mer utmaning kan ja ta de nästa vecka så du får ligga i lite :) skulle va trevligt med en massa kp så vi får se ;)
 

Mammio

Mästare
Dagens uppdatering på Beta handlar om balansering och ändringar i det nya turneringssystemet. Diskussionerna och feedbacken har strömmat in på Betaforumet (snart 60 sidor) . Dessutom ska nya turneringarna släppas Live men bara på EN-servern (Elvenar Internationel) 18/8 för att få fler spelares åsikter. De nya turneringarna kommer inte att gå till ytterligare Live-världar på minst tre veckor efter den första nya turneringen på EN.
Nya systemet är i sin uppbyggelse mycket lik Spiran ( Forskning +Relikbonus + Expansioner (totalt antal placerade, även premium) + Uråldriga Under, totalt antal nivåer. ) Därför kommer det också att göras ändringar i Spiran.

Marindor (Community Manager på Beta) skrev idag så här (fritt översatt):

"Svårigheten i turneringarna ökar vid ungefär 2500 turneringspoäng och framåt. Bara en mycket liten andel av Elvenar-spelarna når till dessa nivåer i turneringarna. Detta innebär också att för de allra flesta spelare är kostnaderna för turneringarna lägre eller lika med vad det skulle ha varit i det gamla turneringssystemet.
Det här är vad vi har ändrat de senaste veckorna:

Ingen valfri uppgradering av truppstorlekar kräver gästrasers resurser längre. Denna förändring har gjorts i alla Live-världar redan, där den var en del av uppdatering version 1.110

För varje turneringstyp (marmor, stål, etc.) är det mer troligt att ett visst urval av enheter visas i fiendens armé. Detta är inte nödvändigtvis en enhetstyp. Exempel: Stålturneringarna kommer att ha ett starkt fokus på Magi-enheter som fiender, och siden-turneringarna har fokus på lätta och tunga fiende-enheter.

Effekterna av placerade expansioner har minskat. Både för vanliga och premiumexpansioner. Effekten minskades mer för premiumexpansioner. Denna förändring kommer också att påverka Spiran och kommer att vara en del av 1.111-uppdateringen på alla Live-världar, och kommer därför att släppas separat från de nya turneringarna.

Chanserna för att mynt och verktyg behövs för att ge varor i en turneringsprovins sänktes. Detsamma gällde för Orcher och Mana, som gjordes ännu mer sällsynta än mynt och verktyg.

Utöver dessa förändringar undersöker vi fortfarande ytterligare justeringar och förbättringar som vi tror kan vara till hjälp med det nya turneringssystemet, men som också kan påverka andra områden i spelet (t.ex. Spiran eller stadens framsteg) ). Vi kommer att meddela mer om dessa potentiella förändringar vid ett senare tillfälle, när vi har mer information om hur exakt det skulle se ut."

Här är originaltexten https://beta.forum.elvenar.com/inde...upcoming-tournament-changes.15181/#post-89262

Här är diskussionstråden med feedback https://beta.forum.elvenar.com/index.php?threads/tournament-changes-post-release.15204/
 

Mammio

Mästare
Ja, nu har vi gott om tid att skaffa massa trupper av olika slag.

Marindor skrev också för några dagar sen att spelutvecklarna tittar om vi skulle kunna få 3 separata träningsköer (för träningsläger, legosoldaterna och baracken) istället för att de olika militärbyggnaderna delar på en kö. Hur det skulle utformas finns det ännu ingen information om.
 

Mammio

Mästare
Nytt event börjar idag 20/8 och pågår t.o.m 9/9. Vi kan b.l.a vinna ännu en björn till våra städer, Månbjörnen evolverande 3x3 byggnad som ger kunskapspoäng vid matning (förutom andra belöningar beroende på kapitel).

eventbear.jpg

2020-08-20 (2)bear.jpg


Nyheten har ni här https://beta.forum.elvenar.com/index.php?threads/autumn-zodiac.15420/#post-89619
Feedback här https://beta.forum.elvenar.com/index.php?threads/autumn-zodiac.15421/
 

Mammio

Mästare
Dagens uppdatering på Beta:

* Barack, Övningsfält och Legosoldatsläger delar inte längre produktionskö, vilket innebär att du nu kan träna fler enheter samtidigt.
* På världskartan visas nu flikarna "Turneringar" och "Provinser" i samma fönster så att du kan växla snabbare.
* Fanan som symboliserar turneringen ändras när brödraskapet når bonuskistorna.
* Månbjörnen som är evolverande storpris i höstens zodiakevent är ombalanserad.

Annonseringen här https://beta.forum.elvenar.com/index.php?threads/release-notes-version-1-113.15480/#post-90153
Feedback här https://beta.forum.elvenar.com/index.php?threads/release-notes-version-1-113.15481/
 

pias

Kändis
Nu kommer lite frågor...

Varför görs denna förändring?

Kommer det att påverka hur många trupper som behövs i Event med mera?

Är det för att fler skall kunna nå kista 10 vid turneringar?

Diskussioner och funderingar har börjat flöda i Brödraskapet...

Kram Pia
 

Mammio

Mästare
Varför görs denna förändring?
Enligt Inno själva: "Vi gör dessa förändringar eftersom vi vill att turneringarna ska vara mindre repetitiva och lättare att förstå, särskilt för nya spelare, samtidigt som vi förbättrar svårighetsberäkningarna och lägger till fler utmaningar för de brödraskap som ofta tar alla 10 kistor. Vi tror att dessa justeringar kommer att medföra positiva förändringar i turneringarna, men också ytterligare positiva effekter för hela spelet, t.ex. genom att ha mer balanserade krav för catering, vilket innebär att det finns en lägre chans att de resurser du kan behöva är svåra att få tag på i marknadsplatsen (helt enkelt för att andra spelare inte alla behöver samma varor i den aktuella turneringen längre)."

"Med dessa ändringar minskar vi också antalet klick som krävs för att slutföra turneringsprovinserna betydligt, vilket vi tror kommer att göra turneringarna mindre repetitiva och bekvämare att spela (från 4 klick till 1).
Vi vill även tillhandahålla en utmaning mer specifikt riktad till veteranerna, som redan har förmågan att spela stora mängder turneringsprovinser varje vecka (mer kistor att vinna efter kista 10 är klar)."

"För att uppnå detta kommer vi att omarbeta hur kostnaderna i turneringar beräknas. Fram till nu var de direkt länkade till din Truppstorlek, vilket innebär att alla truppstorleksuppgraderingar, både obligatoriska och valfria, skulle leda till högre kostnader. Detta kommer att avskaffas och istället baserar vi kostnaderna på en serie progressionfaktorer, som involverar stadsutveckling och forskning i allmänhet."

"För att göra Catering värt att överväga kommer vi (ungefär) att halvera kostnaderna för det, vilket innebär att du behöver färre varor för att slutföra en provins. Kom dock ihåg att vi slår samman 4 mindre möten till ett stort möte i turneringsprovinsen, så att kostnaderna i cateringfönstret fortfarande kommer att vara högre än du tidigare varit van vid."

"Vi effektiviserar också stridssvårigheten, för att göra strider betydligt enklare till en början och bli gradvis hårdare ju högre provinsantalet blir. Denna förändring kommer att märkas mycket mer i de senare provinserna. Målet är att göra turneringarna enklare för nyare spelare och mer av en utmaning till veteranspelare, samtidigt som turneringarna förblir rättvisa, oavsett framsteg."

Mina ord:
De spelare som har spelat länge har gjort alla truppstorleksuppgraderingar i forskningen (det fanns inga alternativ) medans nyare spelare har hoppat över dessa. De som hoppat över dem har haft en stor fördel eftersom turneringarna då har varit mycket lättare. Att truppstorleken nu längre inte spelar någon roll är mer rättvist.
Det kommer att gå åt mycket mer soldater (beroende på hur många provinser man tar) och därför har vi nu fått separata träningsköer i våra militärbyggnader så vi kan träna mer trupper samtidigt.
Vi har också fått truppinstanser att vinna i event i samma syfte.
Tips om man är en krigare kan man tänka på att det finns Uråldriga Under som gör att träningstiden går fortare. Stormens nålar ökar barackens träningshastighet, Segerkällorna ökar övningsfältets träningshastighet och den flygande akademin legosoldatslägrets träningshastighet. Samtidigt får man ta i beaktande att varje uppgradering av Under höjer svårighetsgraden i turneringar (och Spiran) något.

Det blir allt svårare ju mer provinser man tar (kurvan går mycket fort uppåt) och där jobbar och testas det fortfarande för att få en bättre balans.
Ingenting är alltså klart ännu men det närmar sig :)
 
Topp