• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bakom kulisserna: Omdesign av stridssystemet

DeletedUser138

Guest
Åhå ok då förstår jag lite mer av det jag missförstod innan;)
Jag missförstod texten om råd vid inloggningen där det står nåt om att svårighet ökar när kostnaden ökar eller hur det nu var. Men kostnaden ökar tydligen inte så som jag fått för mig utan med det mer logiska avstånd till byn ring för ring.
Tack i alla fall för förklaringen nu ska jag inte gnälla mer över det utan sitta här i mitt hörn och skämmas ett tag över mina hårda ord:oops:
Ah, den texten - så luddig att jag kunde ha skrivit den själv ;) Men, nä, jag är oskyldig (den här gången) :rolleyes:
De menar att hur pass starka styrkor man möter i provinserna står i direkt proportion mot kostnaden av utforskningen. Så är man i slutet av ett kapitel kan det löna sig att vänta med att starta en utforskning tills man utforskat "Avancerade spanare" i nästa kapitel.
Då kostar utforskningen mindre och alltså möter man också svagare fiendetrupper.
 

DeletedUser133

Guest
När tänker ni komma med någon uppgradering som har med stadsutvecklandet att göra (olika raser med olika portaler och sånt räknas inte utan nu snackar jag möjligheter att t.ex. vrida byggnader eller en tillfällig plats på kartan som en kan använda vid omöblering (som t.ex. bara går att använda att visst antal gånger i månaden och under begränsad tid).

Varför kan det inte utvecklas två separata vägar att gå i spelet ("soldat" eller "köpman/stadsbyggare") varav det finns olika för och nackdelar och där det kan underlätta att samarbeta sins emellan (men utan att det blir måsten eller krav)?

Håller fullständigt med! Totalt ointresserad av strider och kommer aldrig bli det heller.
Två olika inriktningar låter som ett väldigt bra förslag!

Sen kan man ju fundera på om beskrivningen av spelet verkligen stämmer längre, för i min flik där jag har spelet öppet står det "Elvenar - stadsbyggarspelet med fantasytema". Kanske borde kalla det "stridsspelet med fantasytema" snart?
 

DeletedUser93

Guest
Vad jag tycker om striderna och den utveckling spelet tagit, är ju knappast någon hemlighet. Kaelmai´s förslag tycker jag är bättre än bra :) För mig är det ganska ointressant om jag möter svaga eller starka trupper, jag vill helst inte vara beroende av att strida över huvud taget. Förstår att en del tycker det är roligt så låt de slåss, men skona oss andra. Förhandlar helst, både här och irl!
 

Anne-Marie

Medlem
Jag undrar: för vem lägger spelmakarna ner så mycket energi på stridssystemet:confused:? Här på forumet får man verkligen leta efter några positiva inlägg om stridandet. (För att inte tala om Beta1-servens forum, där har motståndet varit massivt från dag 1)
Det vore bättre att de ägnade lite tid åt att ta reda på vad spelarna tycker istället för att skapa något som igen vill ha:rolleyes:
 

DeletedUser245

Guest
Varför kan det inte utvecklas två separata vägar att gå i spelet ("soldat" eller "köpman/stadsbyggare") varav det finns olika för och nackdelar och där det kan underlätta att samarbeta sins emellan (men utan att det blir måsten eller krav)?

Som totalt ointresserad av att strida har jag alltid förhandlat. Men efter att det plötsligt behövdes orcher i förhandlingarna har jag inte kunnat göra ett skit eftersom jag bara i var i början av feerna när det infördes.

Förslag:

Lägg till orcher som handelsvara hos grossisten, kanske rent av som handelsvara mellan spelare också.
  • På så vis kan "stadsbyggarna" fokusera på att producera mer råvaror, som de kan byta mot orcher, för att kunna expandera utan krig.

  • ... medan "krigare" kan fokusera på fler barracker, så att de kan träna fler trupper samtidigt + ha extra orcher att köpslå med för att få tillgång till råvaror.

  • Detta förslag överensstämmer även med spelutvecklarnas "lore", eftersom InnoGames Timon påstod i videoklippet innan orcherna lanserades att deras tanke var att orcher skulle krävas vid förhandlingar för att "säkra" leveranserna av råvarorna till/från provinserna.
 

Grizabella

Kändis
Jag tycker det nya systemet funkar bättre och bättre och nu har jag börjat lära mig att ta provinser med det - Visst leder det till en del förluster men det är bara bra och en del av det som gör det hela intressant.

Däremot har jag svårt att förstå varför vi ska ha tre ganska stora byggnader som i praktiken gör exakt samma sak och dessutom delar samma träningslista? Logiken bakom legoknecktarna kan jag förstå men övningsfältet känns verkligen som tårta på tårta eftersom den bara öppnar upp för jyckarna och senare orchkrigarna. Nä ha då hellre en eller två lite större byggnader där man kan ha grundstyrkorna i en och extrastyrkorna (Jägare, Orchkrigare, jyckar mm) i en. Vore inte det mer logiskt? G.
 

DeletedUser114

Guest
Förslag:

Lägg till orcher som handelsvara hos grossisten, kanske rent av som handelsvara mellan spelare också.
  • På så vis kan "stadsbyggarna" fokusera på att producera mer råvaror, som de kan byta mot orcher, för att kunna expandera utan krig.

  • ... medan "krigare" kan fokusera på fler barracker, så att de kan träna fler trupper samtidigt + ha extra orcher att köpslå med för att få tillgång till råvaror.

  • Detta förslag överensstämmer även med spelutvecklarnas "lore", eftersom InnoGames Timon påstod i videoklippet innan orcherna lanserades att deras tanke var att orcher skulle krävas vid förhandlingar för att "säkra" leveranserna av råvarorna till/från provinserna.

Det var precis så jag tnkte i huvudet. Men det kom bara inte riktigt ut i ord så bra p.g.a. att jag var mitt inne i mitt rantande (som jag ärligt talat efteråt var lite orolig över att det skulle tas mer som gnäll och viftas bortvilket det turligt nog inte har gjorts) ;-)
 

DeletedUser229

Guest
Ja, herre min skapare...
Varför gillar jag inte onsdagar?
Jo, då är risken stor att någon vilsen liten idiot nere på innogames har f-at upp stridssystemet via nån liten missriktad patch.
Avskeda stackaren! Hen kan inte vara nyttig för publika relationer...
Senaste månaden har jag haft det ganska bra, enbart tack vare en uppgradering av prästerna.
Jag har bara tränat fram präster och ett fåtal paladdiner, men nästan uteslutande stridit med präster.
Detta har i flera turneringar tagit mig ganska långt och det har varit riktigt kul.
Nu bestämde sig hen för att prästerna var för starka och gjorde om dom till eunucker istället.
Fullständigt potensbefriade med andra ord.
Sedan jag sist uttalade mig i det här ämnet, så har jag avvecklat alla under med militär anknytning.
Man kan ju ha nåt som är värt nåt på den ytan istället.
Jag har även släng ut legosoldaterna, vilka visade sig vara helt värdelösa.
Inga andra trupper överlever någonting, så är verkligheten...
Så, nu sitter jag här med enbart en h-es massa eunucker och kommer ingenstans i turneringen.
Ännu en spik i tålamodets kista...
Tell me why I don't like wednesdays
 

Grizabella

Kändis
Det är precis därför jag tycker att alla nya uppgraderingar i tidigare eror än där man är borde komma färdigutforskade. För då behöver man inte lägga ner ett par dagars värde i KP för att utforska *Insert valfri ny enhet eller uppgradering* i någon av de tidigare erorna utan kan helt fokusera på den era man faktiskt befinner sig i Det kanske inte gör stridssystemet i sig mer logiskt eller lättförståerligt, men det innebär i varje fall inte att man behöver lägga ner dyrt införskaffade KP på detta. G.

Jag tycker även det är ett utmärkt förslag att man ska kunna handla med Orcher nu när dessa behövs i provinserna och uppgraderingarna. Då skulle de som vill fokusera på handel kunna köpa dessa med andra varor och eller guld när man kommer så långt att dessa behövs ungefär som vilken handelsvara som helst. Orcherna är ju annorlunda än de gästrasbundna varorna eftersom de används till sådant som inte är kopplat till gästrasernas byggnader - Som att köpa sektorer eller uppgradera verkstäder. G.
 
Senast ändrad:
Topp