• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bakom kulisserna: Omdesign av stridssystemet

DeletedUser223

Guest
Haha, det är bra Born.. :)
Hoppas på att få läsa härliga, intressanta idéer :)
 

Macbolan

Mästare
Och Jag tar gärna och upprepar ett par förslag på "Snabbfix"...för att göra Elvenar spelbart igen...
#1. Skippa kravet på X antal provinser, för att gå vidare till nästa kapitel!..forskat Klart??...Grattis!...gå vidare...;)
#2. Halvera antalet trupp hos motståndarsidan, när det gäller provinser! (Hyfsat enkel programmering)...ser det sen ut att bli för enkelt? Utvärdera!..
..och kanske nöja sig med en 30% nerf..?

Detta är TVÅ hyfsat enkla åtgärder som InnOGames kan fixa relativt snabbt....för att behålla sina kunder...istället för att förlora pengar!
/Just My 50 Cent/
/Mac
 

Macbolan

Mästare
hej alla funderar på en sak som ni alla vet behövs det runor för att uppgradera era under men för att få dom så behöver man ta provinser och som ni säkert märkt får man bara skärvor i 95% av fallen ...
Håller med Taj-lej helt och fullt i detta fallet....när Vi står still i att plocka provinser..så kan Vi inte heller fixa dom Runor som krävs för att uppdatera våra UV!
/Mac
 

DeletedUser243

Guest
Kan någon förklara för mig vad jag ska använda för att döda en Häxa? Det spelar ingen roll hur jag försöker, finns det en häxa med så dör alla mina trupper. Finns det ingen häxa så kanske, KANSKE, jag kan klara mig om det inte är för många motståndare :(.
 

Taj-Lej

Kändis
tyvärr inte DeNosa slåss inte i provinserna längre ... Vill bara göra folk uppmärksamma på dom som har uv stormens nålar ... att trots att det står på nivå 5 att dom lätta enheternas styrka ska öka med 10% så är det endaste mästerlig armbågsskytt det gör det på ingen av dom andra... detta gäller i alla fall människor ... ni kan kolla själva ganska lätt hur det förhåller sig hos er ....tryck på information om den valda enheten för sen musen över skada har din enhet fått den så anges det i % pricis som det står hälsa om ni har fristaden eller klostret uppgradera till mins nivå ett
 

Taj-Lej

Kändis
glöm mitt inlägg ovan ser att det bara gäller distans enheter i stormens nålar ledsen läste inte tillräckligt noga
 

Grizabella

Kändis
Konstruktiv kritik - Om nu någon på Innogames lyssnar på oss i Sverige:
-Gör om Träenterna till de tanks de var, eller ge dem någon annan vettig uppgift på slagfältet. Ta bort deras bonus mot tunga avståndsenheter och ge dem bonus mot något annat, tex lätta och tunga närstridsenheter.
-Nerfa häxorna - De är för starka när AIn spelar dem.
-Ändra balanseringen av styrkorna i spelet så att även nybörjarna har en chans att ta de sektorer de ska ha.
-Ta bort kanonjärerna - Eller ge alverna en motsvarande styrka. Eller varför inte öka bågskyttarnas räckvidd så att de har motsvarande styrka?
-Ge oss en möjlighet att kunna placera ut styrkorna så som de faktiskt startar på spelet. En del vill ha bågskyttar långt ute på kanterna, andra vill ha dem i mitten.
-Varför inte införa någon form av kavalleri enhet? Snabba styrkor som kan rida ner fiendens motståndare?
-Låt taktik göra mer skillnad på slagfältet: Tex om du bryter igenom fiendens linje har du bonus av det, likaså om du kommer in bakom honom. Gör fiendens styrkor svagare om de blir ambushade eller avskurna från egna förband. Det skulle göra striderna intressantare, mer utmanande och ge oss fler möjligheter att påverka stridens utgång.
-Begränsa antalet enheter AIn kan ha - Det är inte rättvisst att de ska ha dubbelt antal mot oss, även om det är mer utmanande. G.
 

DeletedUser253

Guest
Är det fler än jag som känner att dom kommit ännu längre från grannarnas trupper? Mina trupper har gruppstorlek 114 men de områden jag ska utforska har oftast det dubbla....känns ju lite som ren slakt av mina trupper att ge sig in där lol.
 

DeletedUser223

Guest
Carizzma, det är kanske bra om du läser hela tråden här så du får lite kött på benen^^. Då tror jag nog du får svar på din fråga.. ;)
Förutsatt att du inte redan läst allt, men då tror jag nog att du redan vet svaret på din egen fråga. :eek:)
Men kort sagt, har varit mkt frustration senare tid gällande stridssystemet. Men läs, och bilda dig en uppfattning.. :)
 

Macbolan

Mästare
Hmm..har insett att min enda chans att fixa Runor...är i dom första 5 provinserna vid varje Turnering!
...kanske lika bra å förlika sig med detta...och lägga ner det övriga stridandet...
...och så återgår man till stadsbyggandet!
Det går ju faktiskt att fixa expansioner via forskningen i kulturträdet! ;)

Om Vi Alla håller oss till enbart 5 provinser...och lägger ner övrigt stridande...så Kanske spelutvecklarna börjar ta vår kritik på allvar? ;)
/Mac
 

Macbolan

Mästare
Tillägg;
Varför behålla övningsfält för Kerberos eller behålla Legosoldatsläger...när dom trupperna ändå är meningslösa?
Man kanske kan bygga nån Fabrik som ger mera poäng på dessa rutor? ;)
 

DeletedUser245

Guest
Nu har jag varit på .se i snart 1 månad och inser att det kommer ta totalt stopp i utvecklingen av staden om jag inte går med i ett Brödraskap (om någon har ett aktivt sådant får ni gärna skicka PM i spelet). Efter de första 2-3 provinserna har jag inte haft möjlighet att strida mer.

Här kommer lite mer feedback utifrån en helt nystartad stad, hanterad av en erfaren spelare:

- Nya spelare har bara tillgång till svärd och bågar medan AI har för starka enhetstyper samt för stora arméer. Se till att AI inte har andra enhetstyper än spelarna i de 2 första ringarna.

- Kurvan för arméstorlek är för snäv, "bas"-storleken på trupper måste bli större alternativt måste fiendens exponentiella ökning i arméstorlek i de första 2-3 ringarna minska rejält.

- Svärd har ingen reell nytta ens i början. Denna enhetstyp behöver få ett syfte. Jag ser den som kanonmat, men för att vara bra kanonmat måste den kunna ta initiativet från motståndarna så att mer användbara trupper slipper bli bortplockade av fienden direkt.

- Bågskyttar behöver få längre räckvidd.

- Stridsfältet behöver bli ett par kolumner större i bredd och eventuellt lite högre också. Vore kul om storleken återspeglade hur fiendens armé såg ut; en stor trupp = liten karta, flera små trupper = stor karta.

- Inför nya typer av hinder som bara vissa trupper kan röra sig över/förbi. Det skulle kunna göra svärden bättre, om de kan "dansa" över träsk. Skog och berg skulle kunna ge ett procentuellt skydd mot projektiler.

- Spelarnas enheter behöver fler buffs, det taktiska elementet är som helt bortblåst med det nya systemet. Jag tror de flesta som bryr sig om att strida tycker det är kul att planera och utföra sina slag med precision, använda sitt intellekt för att klå AI:n. Just nu går inte det.

- Häxorna som AI:n använder är för starka. Spelarnas motsvarighet blev i princip värdelösa när deras range försvann.

- ... och på tal om det måste alver får en long-range enhet. Alternativt kan man, som många redan har föreslagit, förinta kanonjärerna. De är bara irriterande ändå och ingen gillar RNG, förutom möjligtvis sadistiska spelutvecklare.
 

DeletedUser223

Guest
Valnad!

Jag håller med dig till 100% på alla dina punkter.
Jag håller däremot med dig till 1000% gällande
" - Häxorna som AI:n använder är för starka. Spelarnas motsvarighet blev i princip värdelösa när deras range försvann."

Efter att InnoGames fuckade upp hela stridssystemet, så lyckades jag hitta en taktik som funkade och det var häxorna. Och nu när de strypt deras range är de helt värdelösa. De kan i princip inte anfalla utan att själva nästa runda bli slaktade. Förut hade de ett övertag mot tunga som bara rör sig två rutor, nu GÅR det inte för häxorna måste stå under deras haka i princip för att kunna träffa de - Equals ond bråd död!

Jag har tappat intresset för strid helt och hållet sen den uppdateringen!

Snälla Inno, fucka åtminstone inte upp Häxeriet som är det enda vissa av oss har kvar!

Mvh
Alveron
 

Malcummer

Medlem
Nog lika bra att ta bort baracken och vapenförråden, för att lämna plats för tillverkning istället.
Har tyckt det är kul att strida, men det är rätt kört nu:(
Har verkligen VERKLIGEN!! försökt att strida, men det är verkligen lönlöst!
 

DeletedUser245

Guest
Nog lika bra att ta bort baracken och vapenförråden, för att lämna plats för tillverkning istället.
Har tyckt det är kul att strida, men det är rätt kört nu:(
Har verkligen VERKLIGEN!! försökt att strida, men det är verkligen lönlöst!

Ja, jag byggde baracken i vetskap om att den skulle vara helt värdelös. Men så ville jag veta hur det faktiskt är att starta upp från scratch med de nya reglerna. Än så länge är det ett ofantligt mycket långsammare, tråkigare och svårare spel än det jag började spela våren 2015. Det går i princip inte att jämföra.

Jag kan förstå varför Inno vill sakta ner tempot för erfarna spelare med välutvecklade städer, men jag trodde faktiskt inte att det skulle vara så illa som det är att vara helt ny. Och helt ny är jag ju inte, för jag vet vad man inte bör göra och slösa energi eller resurser på. Så sannolikheten att någon skulle stanna kvar som börjar spela helt random i morgon utan någon erfarenhet alls av spelet sedan tidigare... den måste vara försvinnande låg.

Eftersom de är ett börsnoterat bolag (numera) så förstår jag att de inte vill gå ut med sådan information, men jag hade velat se belägg från utvecklarnas sida som stärker deras tes om att detta är rätt väg att gå för Elvenar. Player retainment måste ju vara bottenlåg.
 

DeletedUser114

Guest
Men om en är totalt jävla ointresserad av striderna och turneringarna då?
Ursäkta språket. Men jag sket fullständigt i stridandet redan från start men har kunnat acceptera den mängd som ändå ingått i spelet eftersom det funnits så pass mycket annat som övervägde det tråkiga. Men de senaste uppgraderingarna har ärligt talat bara ställt till massa skit (ur personligt perspektiv gällande spelupplevelsen) eftersom de bara fokuserar på att utveckla striderna....När tänker ni komma med någon uppgradering som har med stadsutvecklandet att göra (olika raser med olika portaler och sånt räknas inte utan nu snackar jag möjligheter att t.ex. vrida byggnader eller en tillfällig plats på kartan som en kan använda vid omöblering (som t.ex. bara går att använda att visst antal gånger i månaden och under begränsad tid).

Varför kan det inte utvecklas två separata vägar att gå i spelet ("soldat" eller "köpman/stadsbyggare") varav det finns olika för och nackdelar och där det kan underlätta att samarbeta sins emellan (men utan att det blir måsten eller krav)?

Som totalt ointresserad av att strida har jag alltid förhandlat. Men efter att det plötsligt behövdes orcher i förhandlingarna har jag inte kunnat göra ett skit eftersom jag bara i var i början av feerna när det infördes. Nu hade jag äntligen lyckats ta sig till sista forskningsdelen hos feerna när jag helt plötsligt blev tvingad att gå tillbaka och forska fram helt nya saker i tidigare avsnitt som jag dessutom aldrig kommer ha användning av just eftersom jag inte orkar med striderna). Dessutom har jag ju en del bitar kvar att forska fram också innan jag kommer kunna börja förhandla igen.
Dessurtom så vägrar jag spela med diamanter = jag har inte haft någon som helst möjlighet att expandera stadsytan och därmed har jag inte heller haft någon möjlighet att uppgradera eller bygga nytt/mer på det viset.
Det enda jag har kunnat göra senaste tiden är (förutom att försöka streta på med forskningen och uppgradera de byggnader jag redan haft så gott det gått) är att utforska provinser (som inte heller gå att göra hur långt som helst innan det tar stopp) och bunkra varor (vilket iofs kan komma till bra användning längre fram i spelet och för övriga brödraskapsmedlemmar men det är rätt tråkigt i längden...).


Under svordomsramsorna i chatten har vi iaf kommit fram till att det faktiskt finns en del svordomar/fula ord som inte cencureras och det var väl iaf kul en liten stund och det är väl alltid något antar jag...
 

DeletedUser

Guest
Ojsan hoppsan!! Jag kunde inte uttrycka det bättre själv än du gjort i ditt inlägg Kaelmai. Jag tackar och bugar för dina osande ramsor som jag egentligen skulle velat krydda lite ytterligare med än fränare toner men jag törs fan inte för då blir jag nog bannad från chatten:oops:

Tycker du har ett helt enormt bra förslag:
Varför kan det inte utvecklas två separata vägar att gå i spelet ("soldat" eller "köpman/stadsbyggare") varav det finns olika för och nackdelar och där det kan underlätta att samarbeta sins emellan (men utan att det blir måsten eller krav)?

Hoppas spelutvecklarna tar till sig det och gör nåt av det.

Stridandet har tyvärr inte blivit ett skit bättre med senaste updates. Lika jävla omöjligt fortfarande att komma nån vart i en fight utan att svära och uttrycka sin ilska så fru och barn nära nog flyr till grannen. Förstår inte varför man ska ha ytterligare stridande enheter att behöva välja mellan men fortfarande bara plats för fem på planen. Och logiken hur dessa fem placeras i ordning får jag bara inte in i min tröga skalle. Under en av de senaste turneringarna så kämpade jag tappert med massor av olika uppställningar men blev totalt mosad varenda gång bara för att jag mötte sju eller åtta motståndartrupper mot mina stackars fem. Spelade inte ett skit roll att jag hade starkare trupper för jag kunde hur jag än gjorde inte nå alla motståndare och när jag väl fick tag på någon så kom det ju en flock andra till undsättning så jag blev mosad ändå. Så jäkla sjuk obalans.:mad:

Inte heller förstår jag varför kostnaden för att utforska ett område ska baseras på kostnaden av kartläggningen. Enligt min tankebana och logik borde det rimligen baseras på avståndet från byn enbart. Som det är nu blir det ju ett sjuhelsikes strul om man skulle råka sträcka ut sig lite extra åt nåt håll och kartlägga nåt dyrare område längre bort, och sen går tillbaka till det närmare området som ju då blir dyrare och med det svårare att utforska. Ett fel som ju är väldigt lätt att göra som nybörjare.
 

DeletedUser138

Guest
Varför kan det inte utvecklas två separata vägar att gå i spelet ("soldat" eller "köpman/stadsbyggare") varav det finns olika för och nackdelar och där det kan underlätta att samarbeta sins emellan (men utan att det blir måsten eller krav)?

Tycker precis som Born att förslaget låter intressant. Vi skickar det vidare förstås :)

Som det är nu blir det ju ett sjuhelsikes strul om man skulle råka sträcka ut sig lite extra åt nåt håll och kartlägga nåt dyrare område längre bort, och sen går tillbaka till det närmare området som ju då blir dyrare och med det svårare att utforska.
Nä då - så kan man göra och ibland är det också lämpligt :) Kanske man har någon som ofta syns på marknaden och man vill utforska bort till denne för att slippa marknadens påslag när man handlar, t.ex.
Kostnaden för att utforska en ny provins beror enbart på avståndet från ens stad till provinsen * ett påslag som enbart beror på antalet provinser man tagit och vilken spaningsteknologi man har (kapitlet man befinner sig i, alltså), ej vilket avstånd de tidigare erövrade provinserna låg på.
Exempel:
  • Nära ens stad ligger provinsen X som kostar 400000 att utforska
  • Längre bort ligger provinsen Y som kostar 550000 att utforska
  • I anslutning till Y finns spelaren LovelyBabe89 som jag av ett eller annat skäl :D vill kunna interagera med, så jag startar utforskning av provins Y
  • När utforskningen av Y är klar kommer priset för att utforska X vara lite högre, 410000 kanske. Men detta hade hänt oavsett vilken provins man utforskade ovan. Hade man utforskat en närmare provins hade prisökningen ändå blivit densamma.
 

DeletedUser

Guest
Åhå ok då förstår jag lite mer av det jag missförstod innan;)
Jag missförstod texten om råd vid inloggningen där det står nåt om att svårighet ökar när kostnaden ökar eller hur det nu var. Men kostnaden ökar tydligen inte så som jag fått för mig utan med det mer logiska avstånd till byn ring för ring.
Tack i alla fall för förklaringen nu ska jag inte gnälla mer över det utan sitta här i mitt hörn och skämmas ett tag över mina hårda ord:oops:
 

Vega

Medlem
Något som jag tycker är vansinnigt galet om man vill förhandla är att det ska kosta orcher också, kan gå med på det i den stund jag kommit in på det kapitlet men är jag på någon av kapitlen föra ska det banne mig inte kosta en massa orcher också.
Folk kör fullkomligt fast och kan kanske inte göra ett jäkla någe på flera veckor tack vare detta.

Och jag håller med om att Kaelmai`s förslag var jätte bra, och jag är som hon hatar strider har aldrig gillat såna spel även om jag spelat både FoE, Grepolis och Tribal wars 2, har även spelat The West tidigare i några år men där blev det också för mycket stridande och inta andras städer.
Det är så skit tråkigt, men det verkar som allt ska gå ut på att strida i dagens läge.

Och sen här i Elvenar är det så stor skillnad på hur många gubbar jag har emot mig i förhållande till mina egna så som Born säger man dör som en fluga bara dom tittar på en.
 
Topp