• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bakom kulisserna: Omdesign av stridssystemet

DeletedUser

Guest
Oj oj oj. känns som att det blir svårt att sitta still i båten och rida ut stormen. Den sjunker ju!!!:eek:

Jag skulle bra gärna vilja skåda in hos InnoGames och lyssna en stund på hur diskussionerna går där. Kan tro det är en smula irriterad panikkänsla hos personalen. Hur hinna bygga om ekan till ubåt innan den når botten och åter styra upp mot ytan och bli en atlantångare:confused:

Kanske inte bästa liknelsen men min hjärna är trasig och okontrollerbar.:oops:
 

DeletedUser223

Guest
Det värmer i hjärtat hos en Community Manager när man ser så här långa, utförliga svar :) En stor eloge till er alla!

Alla punkter ni tagit upp med förklaring hittills är guld värt och jag märker nu att jag kommer ha en lång tid framför mig att sammanställa allt och skicka det vidare. Det är inget jag klagar över, utan snarare något som gör mig stolt över att representera den här servern. Med det sagt så önskar jag att jag kunde säga "Ja, eftersom ni önskar A, kommer A att hända och sedan följas upp av B". Tyvärr fungerar jag endast som brygga för er feedback i det här ärendet, vilket jag lovar att jag kommer följa fullt ut. InnoGames är trots allt ett företag som vill stå sina spelare nära.

Däremot så ber jag er å deras vägnar att ha tålamod i ärendet. Det gäller för dem att först ta in all feedback, analysera den och sedan måste det utvecklas och testas innan det kan appliceras på servern. Men era åsikter kan mycket väl sporra idéerna som kommer utforma det i framtiden. Tack!

Rikk, jag förstår verkligen som många andra att du inte kan påverka något. Problemet här är att det är vi spelare som kommer att få lida utan att vi ens själva har gjort ett fel. Innogames har ju själva strulat till det här, och det är vi spelare som kommer att få lida för att de ska fixa sin egen soppa. För säga vad man vill, Feedback, analys, utveckling och test.. och sedan appliceras på spelet.. Kommer att ta minst ett halvår. För sådant går inte snabbt. Det måste tas beslut också. Det är ju ändå ett företag vi pratar om som arbetar efter vissa riktlinjer. Alltså kommer vi spelare att få lida för de misstag som InnoGames har gjort väldigt länge tyvärr. Det blir svårt för folk att hålla ut. Till och med redan nu droppar folk av.

Som sagt, jag förstår att du är en brygga i det hela så det är absolut inget illa menat till dig, det är bara det att jag har förstått att InnoGames lyssnar på sina spelare. Man får vara med och skapa och komma med idéer. I stort sätt så är det ju vi alla som skapar spelet. Men jag kan faktiskt inte minnas att jag läst någonstans på forumet om att "vi borde göra stridssystemet så här".. :) Det var ett initiativ från InnoGames själva.
Och självklart förstår jag ju att de har veto gällande allt och att det fortfarande är de som bestämmer gällande allt. Men någonstans på vägen har det gått snett tyvärr. Jag hoppas innerligt på att nästa relaterade uppdatering kommer att göra massa ändringar, annars blir det tufft.

Må väl
Mvh
Alveron.
 

Malcummer

Medlem
Jag vet ärligt talat inte om jag orka hålla på med det! Behöver 8 provinser till för att öppna kistan och gå vidare!
Jag gav mig f*n att jag skulle testa och slåss i en provins. Nu har jag bara 3 konfrontationer kvar för att ta den provinsen.
Problemet är att jag inte har trupper så det räcker nu. Så nu är det väl bara att träna nya trupper i ett par veckor, för att sen kanske
ta 3 eller 4 konfrontationer. Det innebär att jag får vara glad om jag har gått vidare efter ett halvår eller så!
Fanatiskt motiverande måste jag säga:mad::mad::mad:
 

DeletedUser169

Guest
Åtminstone kunde man ta bort kravet tillfälligt tills de balanserat striderna. Har själv 23 provinser att klara av och det finns inte en chans att jag kan göra det med det nuvarande stridssystemet.
 

DeletedUser248

Guest
Hej!
Mitt första inlägg på ett forum någonsin... Om inlägget inte ligger rätt så upplys mig gärna om det. Jag har spelat Elvenar sedan slutet på augusti och betraktar mig själv som en riktig nybörjare. Jag tycker mycket om utformningen och grafiken. Att strida är egentligen inte min grej, men ändå en del av spelet. Jag har spelat mycket Travian, men där behöver man ju inte tänka så värst när man skickar soldater :). Nåväl. Jag kör oftast auto strid, men började precis lära mig hur man gör manuellt och tyckte det var riktigt roligt! tills uppdateringen kom... Blod och död överallt!
Men, jag satte i gång att läsa forum på fler servrar för att få tips och hjälp för att kunna lära mig. Tyvärr har jag upptäckt att det inte verkar finnas så många på min nivå (nybörjare) som skriver och delar med sig. Det jag kan läsa mig till går lite över mitt huvud liksom.
Jag har spanat in wiki också. Är det så att jag har missat någon viktig tutorial eller annan info som en annan slarvmaja? hur som helst, den nya versionen av stridssystemet är helt enkelt för svår för mig. Tråkigt. Jag har noga läst informationen om del två som kommer idag och hoppas på något enklare strid för mig som inte ligger särskilt långt framme när det gäller vare sig provinser eller kapitel.
Ligger just nu och harvar i slutet på kapitel 3.

Med vänliga hälsningar
Cailleach (som bara ville skriva av sig lite :) )
 

DeletedUser

Guest
Tjo på dej Cailleach.
Trots min uppkäftighet här på forumet så är jag nog nyare i det här spelet än du.
Jag har ju i och för sig spelat en jösses massa olika spel både offline och online sen nån gång på 90 talet då jag skaffade internet.

Nån redig tutorial eller vettig info om hur vi ska dunka vett i motståndarna på slagfältet tror jag inte vi kan få fram under rådande tumult. Stjärn diagrammet (eller vad vi ska kalla det) som visar vilka trupper som är effektiv mot vilka är nog det närmaste vi kommer just nu. Personligen så tycker jag inte det ger så mycket ännu, men kanske i framtiden när trupperna förhoppningsvis blivit mer i balans. Vi får snickra på våra byar och studera grafiken där tills vidare. Kanske testa nån strid på turneringarna emellanåt och se om det går att lära sig nåt därifrån när kartan är för svår att utforska.

Om inte annat så har vi ju alltid forumet att fördriva tiden med. Alltid finns det någon här som kan svara på frågor och funderingar (förhoppningsvis med bättre svar än mina) eller så kan du gärna fortsätta med att "bara skriva av dig lite". Då får ju jag lite mer att läsa under mina tråkiga stunder av väntan på att nån uppdatering i byn ska bli klar igen:D
 

DeletedUser223

Guest
Youtube funkar alltid när man ska leta information och taktik och strategier.
--->Youtube----> Elvenar----> fighting, strategy,..

Är väl det närmsta jag kommit iaf gällande info om hur man kan tänkas slåss i spelet. Fast det var mkt förut innan sista patchen. Finns inte så mkt post oktober tyvärr, men ge det en chans. Du kanske finns en guldgruva :eek:)

Må väl
King Alveron.
 

DeletedUser248

Guest
Åhhh... Den allvetande Youtube! Att jag inte tänkte på det... *dunka huvudet i väggen*
Tack för tipsen :).
Eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av denna typ av spel, så kanske jag kan lära mig något ändå. Känns som om jag har tusen frågor om allt!

Born: Uppkäftiga inlägg förgyller vardagen :)

/ Cailleach
 

Grizabella

Kändis
Snabbfix; Ta bort kravet på att ha fixat X-antal provinser, för att gå vidare till nästa kapitel!...har du forskat klart ett kapitel? Grattis!...gå vidare till nästa! :cool:
/Just My 50 Cent/
/Mac
Det vore en enkel och suverän "quick fix" belöning till alla spelare som hamnat i en ohållbar situation i och med att det har blivit mycket svårare att inta provinser på kartan. Har du intagit rätt antal provinser kan man ändå få kistan - Men genom att ta bort kravet på antal provinser drabbas inga "oskyldiga" av denna omgörning av stridssystemet tills ni är klara med ombalanseringen. Det skulle nog rädda kvar en del spelare som avväger om de ska sluta och borde gå enkelt för spelutvecklarna att fixa? G.
 

Grizabella

Kändis
Som det verkar är stridssystemet efter den nya patchen lite mer balanserat och det är tack vare de nya styrkorna och omändringen av AIns styrkor möjligt att bekämpa både provinser och turneringen igen - I varje fall i de reliktyper jag har provat hittils. (Marmor o stål) Så det känns som att det går åt rätt håll? G.
 

DeletedUser138

Guest
Vill ni fråga/skälla på eller bara undrar i största allmänhet hur utvecklarna tänkt så finns chansen i morgon, fredag omkring kl. 16.30. Se separat inlägg här!.
Väl mött alla som är intresserade!
 

DeletedUser229

Guest
Ja, jag provade att strida lite i turneringen imorse. Helt klart ett steg i rätt riktning.
 

DeletedUser169

Guest
Suck! Innan 1.16 kunde man placera ut sina bågskyttar för att studera stridsplanen men med den nya "Jägaren" blir det omöjligt. I alla fall tills vi kan låsa upp densamma men det dröjer ett tag och under tiden ryker en hel del trupper bara för att man vill se hur man ska ställa upp dem. Hade en strid med 3 jägare och där rök mer än en hel enhet innan jag ens visste hur jag skulle ställa upp dom. Det blir svårt att lära sig hur man ska strida då en eventuell fungerande taktik från version 1.15 smulas sönder med 1.16. Sedan kommer det att ändras med 1.17 också. Kanske det är meningen att vi ska sluta strida? Just nu känns det som jag är på väg att ge upp.
 

Malcummer

Medlem
Har provat alla möjligt uppställning men får stordäng ändåo_O Har även varit inne på frugans och gjort samma där. Hon är bra mycket längre
in i spelet än vad jag är!! Stordäng där med, hur lätt som helst:mad: Hon har förresten slutat att spela nu! Själv loggar jag in och fixar med varor, sen är det bara att logga ut, eftersom jag inte kommer längre. Så jag gör väl snart som frugan har gjort, bara lägga ner och glömma!!
 

DeletedUser229

Guest
Vann några lätta strider i morse, men nu är det chanslöst igen.
Hur kan det vara så stora skillnader?
 

DeletedUser223

Guest
Som det verkar är stridssystemet efter den nya patchen lite mer balanserat och det är tack vare de nya styrkorna och omändringen av AIns styrkor möjligt att bekämpa både provinser och turneringen igen - I varje fall i de reliktyper jag har provat hittils. (Marmor o stål) Så det känns som att det går åt rätt håll? G.

Jag har kört elixir provinser och kan säga att det funkar faktiskt där med. Har bara vunnit idag. Känns som du säger G, att det är lite mer balanserat nu. Det går framåt. Wohoo =)

Laxas, jag är ledsen att du blir tvungen att byta taktik. Drönryttarna är jobbiga ja för att de har första initiativet, men jag har märkt att de faktiskt inte tål så mkt. Får du iväg en förbannelse på de som tar bort 50% av skadan och sen skickar 2 bågskyttar på de, så är de puts väck.
Min taktik är alltså oavsett vad som finns på plan så tar jag bort drönarna först to all cost. För jag vill inte ha deras debuff med 40% mindre styrka.

Hang in there m8. :)
 

DeletedUser169

Guest
Har gjort en hel del strider under dagen, inte för att jag ska klara av hela provinser utan mer för att verkligen försöka ta reda på vad jag ställs inför. Slutsatsen för mig är att jag är helt emot det nya stridssystemet och jag ska förklara varför.

En av de viktigaste aspekterna för mig är att ha möjligheten att studera stridsplanen innan jag bestämmer vilka trupper jag ska använda och framförallt var jag ska placera ut dem. Men nu plötsligt dyker ”Jägaren” upp som har det första initiativet. Visst, har man en ” Jägare” själv kan man väl jämna ut oddsen men det är inte lätt om man befinner sig i kapitel 5 och ”Jägaren” kan först låsas upp i kapitel 9. Här ryker några av mina enheter enbart för att jag vill studera stridsplanen. Råkade ut för 3 ”Jägare” en gång och de slaktade mer än en hel truppenhet för mig innan jag ens kunde göra mitt första drag. Så här går det åt en hel del trupper som ska produceras.

När jag ger mig in i striderna så vinner jag de flesta, kan egentligen inte komma ihåg en enda strid som jag faktiskt förlorat, så det ser väl bra ut men det stora problemet är att även när jag vinner förlorar jag alldeles för mycket trupper. Det är svårt att ange exakt hur mycket jag förlorar då det beror på vilken typ av provins jag strider i och naturligtvis hur smart/korkad jag har varit men jag uppskattar att jag förlorar i genomsnitt ca 2 fulla truppenheter/strid. Även om jag sätter igång produktionen av de trupper jag förlorat finns det inte en chans att ersätta den mängd som gått förlorad. Jag kan inte sitta och spela 24 timmar om dygnet, så det ger mig möjligheten att producera runt 4-5 fulla enheter/dygn. Jag har i detta fall 3 maxade vapenkammare och en maxad barack.

Låt oss säga att jag i genomsnitt får 24KP/dygn och att jag behöver 30 provinser för att låsa upp nästa kapitel så behöver jag klara av mellan 3-3.5 strider/dygn, under förutsättning att jag kan spela varje dag och hålla produktion av mina trupper uppe. Som det ser ut nu klarar jag av runt 2-2.5 strider/dygn där jag kan ersätta de trupper jag förlorat. Finns det någon tanke bakom det här? Det betyder att jag inte har en chans att klara av de provinser som förväntas av mig.

Det vanligaste förklaringen jag har sett har varit att en del är alldeles för långt fram så förändringen har kommit för att ”lugna” ner några av oss, men jag är inte för långt fram. Jag behöver fortfarande klara av en hel del provinser innan jag kan låsa upp nästa kapitel.

Sedan ställer jag mig tvekande till den mängd nya varianter av stridsenheter vi erbjuds. Vad är det för vits med att ha liknande enheter att välja på. Är det inte bättre att ha ett fåtal där skillnaden är uppenbar? På ett av mina konton kan jag producera ”Drönryttare” och ”Blomstermagiker”. Men vad är det för något som särskiljer dem från de andra? Som Alv kan jag nu även producera ”Kerberos” men vad är det för bra med den här enheten egentligen? Tydligen kommer vi att få mer enheter att välja på och visst skulle det vara roligt om de skiljde sig från de övriga. Men tyvärr ser jag ingen större skillnad. Jag förstår inte varför man ska producera andra enheter mer än att det tar plats i staden och gör det svårare att möblera om. Men det kanske är just det som spelutvecklarna är ute efter.

Några av er tycker plötsligt att striderna blivit lättare, men om jag är ärlig så ser jag ingen större skillnad. Redan efter version 1.15 kunde jag vinna mina strider (jag är inte för långt fram) och det gör jag även med 1.16. Kommer 1.17 innebära några förändringar? Det är jag mycket tveksam till. Kommer inte ens ihåg när jag började spela men då tyckte jag det var ett rätt underhållande spel, utan några större krav på att man skulle göra på ett speciellt sätt för att kunna gå vidare. Den magin är nu helt borta. Resten av min familj har slutat spela och jag står själv inför beslutet om det egentligen är någonting för mig.

Så till er alla som tycker att striderna har blivit lättare, hur många enheter förlorar ni egentligen? Hinner ni producera tillräckligt med nya för att ersätta de ni har förlorat? Jag förhandlar inte, jag deltar inte i turneringar, jag vill bara gå vidare i ”Trädet” för att låsa upp nya kapitel. Jag hatar att avböja ett uppdrag (har inte gjort det en enda gång hittills). Förhandlar enbart i nödfall. Det är MITT sätt att spela och som det ser ut nu går det inte att spela på det sättet.

Kommer att spela några dagar till men vet att jag till slut måste bestämma mig: Lägga av eller……
 

DeletedUser169

Guest
Ok, jag är frustrerad, så vad göra? Fick en idé och skapade ett nytt konto på BETA. Valde Alv och gick igenom "Tutorial". Efter det var det dags för min första strid. OBS! Version 1.17 (Den slutgiltiga när det gäller balansering av stridssystemet, vad jag vet)

Mina enheter:

5x6 Svärddansare

Fienden:

2x1 Orc generaler

Resultat:

Jag vann!!! Fienden 2 döda orc generaler och mina 3x6 Svärddansare!!!!!!

Ok, jag gav inte upp utan testade en ny strid (Första provinsen överhuvudtaget)

Mina enheter:

5x6 Svärddansare

Fienden:

2x1 Orc generaler samt 1x1 Kanonjärer

Resultat:

FÖRLUST!!!! Fienden hade kvar 1 Kanonjär samt 1 Orc general!

Är det meningen att det ska vara så här? Första striden i den första provinsen????

Ok, jag gjorde den igen och nu gav jag mig tusan på att jag skulle klara den!

Resultat:

Jag vann!!!!!! Förluster 19 Svärddansare.........
 
Senast redigerad av en moderator:

DeletedUser245

Guest
Är det meningen att det ska vara så här? Första striden i den första provinsen????

Kanonjärer borde försvinna helt och hållet från de första ringarna, fram till dess att spelarna har fått möjlighet att träna enheter som kan kontra dem.

I början har man bara svärd och bågskyttar och båda är svaga mot kanonjärerna. Så hur de har tänkt att man skall kunna klara sig i början utan att förhandla bort alla provinser med kanonjärer förstår jag inte alls. Förmodligen ingen annan heller.

Tyskarna borde väl kunna testspela sitt eget spel? Skulle vilja se hur de tänker sig stridstakik i praktiken. Hur de tänker i teorin förstår vi allihop, men Innos teorier och hur det sedan faktiskt fungerar i praktiken ligger väldigt långt ifrån varandra i Elvenar...
 
Topp