• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Randomprat

Jian

Mästare
Ja, snö med krispigt kall luft, o knarr under sulorna, det är underbart. Jag älskar verkligen alla våra fyra årstider. Det som är värst för mig är när det blir verkligen hett på sommaren med värme och fukt samtidigt, pga hälsan, men nog njuter jag av sommaren också, trots det. Bäst är det på försommaren med en torr värme, det gillas skarpt. Men bäst av alla årstider, det kan jag inte välja, eftersom jag älskar just variationen. Det föränderliga har också en skönhet.
Nu får jag, som Norrlänning ute i förskingringen, hemlängtan
 

Macbolan

Mästare
Hej igen!
Nu har jag jobbat en Vecka på vår ultramoderna Psykiatriska Klinik!...och fått lite mera perspektiv....
..dels har avdelningen "krympt" rent mentalt (Var enormt stoor i början)...och man har fått bättre koll på prylarna.
Vi har haft det oväntat lugnt varje natt...Våra patienter uppskattar sina egna lyxiga rum, med egen TV..och endast EN TV-fjärris har vatt på drift! ;)

Det återstår en hel del sk "Barnsjukdomar" att åtgärda....Men det känns bara bättre och bättre för varje arbetspass! :)
Det känns Kul att kunna skriva nåt positivt Här..ist för att enbart gnälla! :cool: ;)
 

Elvenlis

Legend
Hej igen!
Nu har jag jobbat en Vecka på vår ultramoderna Psykiatriska Klinik!...och fått lite mera perspektiv....
..dels har avdelningen "krympt" rent mentalt (Var enormt stoor i början)...och man har fått bättre koll på prylarna.
Vi har haft det oväntat lugnt varje natt...Våra patienter uppskattar sina egna lyxiga rum, med egen TV..och endast EN TV-fjärris har vatt på drift! ;)

Det återstår en hel del sk "Barnsjukdomar" att åtgärda....Men det känns bara bättre och bättre för varje arbetspass! :)
Det känns Kul att kunna skriva nåt positivt Här..ist för att enbart gnälla! :cool: ;)
 

Jian

Mästare
Min arbetsplats ska också flytta till nybyggda lokaler. Det blir en flytt i omgångar. De första har redan packat. En upplyftande händelse när man jobbar med (bland annat) depression.
Tyvärr har man varit tvungen att åter öppna upp en Covid-avdelning på sjukhuset.

Hur som helst - det är gott att kunna vara (ny)inflyttad till Elvenar någon gång så där ibland.
 

Mjolner

Legend
Det vore inte dumt att få Elvenarpauser inlagda i schemat. Som det är nu får jag inte ens ut min lagstadgade lunchrast. Det beror på rast och måltidsvaktande med mina elever. Det är slitigt.och ja, vi betalar för att äta ,ed våra elever, alltså betalar vi för att jobba.
 

Macbolan

Mästare
Hej igen!
Ang. mina farhågor kring en alltför digitaliserad/elektronisk arbetsplats..och i synnerhet en Sjukvårdsbaserad enhet!?
Så tyvärr har jag fått "Vatten på min Kvarn"! :/
I förra veckan så "brände" 6 dörrar...nån säkring rök...och 6 dörrar blev obrukbara...bla dörrarna/kortlåsen in till vårat Läkemedelsrum!!!
Vi fickringa på Eljouren mitt i natten...för att få upp dessa dörrar!...dom flesta gick att åtgärda..Men En av våra dörrar där vi måste springa in o ut ofta gick Inte att laga...så snickaren fick skruva igen dörren tsv... eftersom den Måste vara låst!

Sist jag gick hem.. så såg jag en kollega försöka komma in i omklädningsrummet...Vi blev ett gäng som försökte hjälpa henne..så Vi prövade 4 olika kort!...Men dörrjäveln vägrade öppna sig!
Så där stod Hon med arbetskläder på sig.. sina privata kläder å bilnycklar inlåsta i omklädningsrummet!! :(
Jag gav henne numret till Securitasväktarna på Lasarettet.... sen vet jag Inte hur detta löste sig??
Men övertron på den Digitala tekniken..börjar få sig några rejäla Törnar! :cool:
 

potter

Mästare
Hej igen!
Ang. mina farhågor kring en alltför digitaliserad/elektronisk arbetsplats..och i synnerhet en Sjukvårdsbaserad enhet!?
Så tyvärr har jag fått "Vatten på min Kvarn"! :/
I förra veckan så "brände" 6 dörrar...nån säkring rök...och 6 dörrar blev obrukbara...bla dörrarna/kortlåsen in till vårat Läkemedelsrum!!!
Vi fickringa på Eljouren mitt i natten...för att få upp dessa dörrar!...dom flesta gick att åtgärda..Men En av våra dörrar där vi måste springa in o ut ofta gick Inte att laga...så snickaren fick skruva igen dörren tsv... eftersom den Måste vara låst!

Sist jag gick hem.. så såg jag en kollega försöka komma in i omklädningsrummet...Vi blev ett gäng som försökte hjälpa henne..så Vi prövade 4 olika kort!...Men dörrjäveln vägrade öppna sig!
Så där stod Hon med arbetskläder på sig.. sina privata kläder å bilnycklar inlåsta i omklädningsrummet!! :(
Jag gav henne numret till Securitasväktarna på Lasarettet.... sen vet jag Inte hur detta löste sig??
Men övertron på den Digitala tekniken..börjar få sig några rejäla Törnar! :cool:
Digitaliseringen skulle ju underlätta och inte underminera människors vardag.
Men det verkar gå åt andra hållet!
Läste om en datorisering av biljettköp i mobilen via en app.
Och sedan jämförde man den med det gammla viset att köpa biljett till kollektivtrafiken.

Det skiljde 12 moment för att få en biljett :eek: o_O :( Jo för när man använde mynt i automaten förr,
krävdes det "bara" 3 moment för att få sin biljett. För att få biljett från mobilappen krävdes det 15 moment!

Hur underlättar detta vardagen?

Samma sak när elströmen slås ut i livsmedelsbutiker eller bensinmackar. Så här kan man hålla på att
lista olika företeelser i vår vardag. Är detta rimligt? Nej tycker jag.
 

Rosis

Mästare
Hej igen!
Ang. mina farhågor kring en alltför digitaliserad/elektronisk arbetsplats..och i synnerhet en Sjukvårdsbaserad enhet!?
Så tyvärr har jag fått "Vatten på min Kvarn"! :/
I förra veckan så "brände" 6 dörrar...nån säkring rök...och 6 dörrar blev obrukbara...bla dörrarna/kortlåsen in till vårat Läkemedelsrum!!!
Vi fickringa på Eljouren mitt i natten...för att få upp dessa dörrar!...dom flesta gick att åtgärda..Men En av våra dörrar där vi måste springa in o ut ofta gick Inte att laga...så snickaren fick skruva igen dörren tsv... eftersom den Måste vara låst!

Sist jag gick hem.. så såg jag en kollega försöka komma in i omklädningsrummet...Vi blev ett gäng som försökte hjälpa henne..så Vi prövade 4 olika kort!...Men dörrjäveln vägrade öppna sig!
Så där stod Hon med arbetskläder på sig.. sina privata kläder å bilnycklar inlåsta i omklädningsrummet!! :(
Jag gav henne numret till Securitasväktarna på Lasarettet.... sen vet jag Inte hur detta löste sig??
Men övertron på den Digitala tekniken..börjar få sig några rejäla Törnar! :cool:

Ge ett förslag på att spela in en skräckfilm där? Den enda plot man behöver lägga till är väl att Nya Karolinska sköts av en AI, som dessutom är ond... Då är skräckfilmen ett faktum. Det behövs inte spetsas till så mycket mer, tror jag...? Kanske då lite mörkläggning också, att ljuset kommer och går, efter den påhittade AI:ns vilja. ;)
 

Jian

Mästare
Ge ett förslag på att spela in en skräckfilm där? Den enda plot man behöver lägga till är väl att Nya Karolinska sköts av en AI, som dessutom är ond... Då är skräckfilmen ett faktum. Det behövs inte spetsas till så mycket mer, tror jag...? Kanske då lite mörkläggning också, att ljuset kommer och går, efter den påhittade AI:ns vilja. ;)
Sedan har vi den allt mer ökade brottsligheten utifrån datoriseringen.
För länge sedan på 1900-talet gjordes en film om identitetskapning.
Här kanske det är läge för en ny tråd "Filmlistan - filmer du sett?!"
 

Gaiona

Mästare
Sedan har vi den allt mer ökade brottsligheten utifrån datoriseringen.
För länge sedan på 1900-talet gjordes en film om identitetskapning.
Här kanske det är läge för en ny tråd "Filmlistan - filmer du sett?!"
Brottsligheten jag knappast ökat, den har däremot blivit mer digital och internationaliserad.
 

Jian

Mästare
Hej igen!
Nu har jag jobbat en Vecka på vår ultramoderna Psykiatriska Klinik!...och fått lite mera perspektiv....
..dels har avdelningen "krympt" rent mentalt (Var enormt stoor i början)...och man har fått bättre koll på prylarna.
Vi har haft det oväntat lugnt varje natt...Våra patienter uppskattar sina egna lyxiga rum, med egen TV..och endast EN TV-fjärris har vatt på drift! ;)

Det återstår en hel del sk "Barnsjukdomar" att åtgärda....Men det känns bara bättre och bättre för varje arbetspass! :)
Det känns Kul att kunna skriva nåt positivt Här..ist för att enbart gnälla! :cool: ;)
:eek: (OMG???) du är inne på heldygnsvården!
Tänk vad världen ändå är liten, ja den kallas IRL tror jag. Själv har jag hamnat lite i utkanten både i Elvenar och på ett sådant där ställe som kallas öppenvården. Det är bara till att ta Västtrafik så hamnar vi på samma Lokaltrafik. Fast man ska ju inte resa kollektivt numera.
Ha D

PS En morgon hälsade en arbetskamrat med "Ännu en dag i Paradiset"
 
Topp