• Kära gäst,

    För att aktivt delta i forumet genom att vara med i diskussioner eller starta dina egna trådar och ämnen, behöver du ett spelkonto. REGISTRERA HÄR!

Bakom kulisserna: Omdesign av stridssystemet

Vega

Medlem
Håller fullkomligt med dig Born, det verkar som spelskaparna har dragit täcket över skallen totalt och hoppas att det löser sig av sig själv.
Det är så dåligt att vi inte får något svar alls av dom, verkar som dom tror att vi ska tröttna på att gnälla så dom kan få sova vidare.
 

DeletedUser169

Guest
Beroende på hur många provinser man har utforskat jämfört med var i trädet man befinner sig så går det faktiskt att vinna en del strider. Är inte helt säker på hur svårighetsgraden i en provins beräknas då jag sett olika förklaringar till det. Jag har provat både Alv som Människa i strider och framförallt provinser med bågskyttar går att klara. Visserligen kan din egna förluster bli "ganska" stora men det går fortfarande att vinna en strid. Tycker ändå att spelutvecklarna borde balanser dem lite mer då striderna verkar utgöra ett stort hinder för de flesta.

När jag har stridit mot en kombination av bågskyttar och andra enheter börjar jag alltid med 2-4 bågskyttar och resten präster/häxor. Nu ser jag hur spelplanen ser ut och eftersom jag har första draget brukar jag alltid ge upp och starta striden på nytt. Nu placerar jag ut mina bågskyttar och häxor/präster så jag kan flytta undan dem utan att motståndarens bågskyttar kan nå mig, alternativt flyttar jag fram mina bågskyttar då dessa eventuellt kan orsaka tillräckliga förluster efter första draget. Nu koncentrerar jag mig på att få bort alla bågskyttar och eventuella kanonjärer. Oftast burkar det gå på 3-4 rundor helt beroende på fiendens storlek på trupperna. Det största problemet för mig är om det finns en lätt närstridsenhet bland fienden då den brukar slakta mina trupper. Ibland går det att lösa om jag använder mig av en egen stridsenhet som kan klara av dessa medan jag koncentrerar mig på fiendens distansenheter.

Jag finner det något lättare med Alv-enheter då förlusterna brukar bli mindre men resultatet blir ändå en hel del förluster. Ibland har jag förlorat 3-4 hela truppenheter men hittills har jag kanske vunnit runt 90% av alla strider. Det största problemet för mig är att det tar tid och kostar för mycket resurser att fylla på med nya enheter jämfört med de som förlorats. Vissa strider har jag undvikit men tänker testa även dem för att se om det finns någon lösning på striderna som gör det "något" enklare.

Jag påstår trots allt inte att jag gillar det nya stridssystemet då även jag tycker att det är alldeles för svårt, men för den som vill går det att vinna några enstaka strider beroende på vilket motstånd man möter.
 

Grizabella

Kändis
Efter att ha provat en del strider kan jag konstatera att det nya systemet har sina poänger men generellt sätt är alldeles för svårt och ännu mer jämfört med det tidigare systemet som var alldeles för enkelt.

Helt klart är att många av fiendens trupper har blivit för starka i förhållande till spelarens styrka. Möter man fiender med ett flertal Häxor i styrkan är det till exempel rent hopplöst att ens försöka strida - De slår ändå ut ens styrkor på nolltid och så ska det inte behöva vara.

För att en strid ska kännas intressant men ändå välbalanserad ska man kunna klara även ganska överlägsna fiender om man balanserar sina egna styrkor på rätt sätt enligt "femhörningsmodellen". Som jag ser det skulle man behöva balansera ner AIns styrkor så att man kan klara dubbla styrkor ganska lätt och 3 dubbla styrkor med viss svårighet. Detta eftersom det är svårt för spelaren själv att påverka de egna styrkornas storlek då allt sådant sköts i utforskningsträdet. Hade man däremot kunnat ordna så att vapenförråden även ökade stridsstyrkan på slagfältet tror jag mycket hade blivit intressantare för då hade man med antalet vapenförråd lätt kunnat öka den egna styrkan efterhand som man klarade provinser. Kan inte det vara en lösning till denna huvudbry? G.
 

DeletedUser223

Guest
Att du bara lägger energi på att "få det att funka" när det är så uppenbara problem?
Själv har jag inga häxor och inget motsvarande som fungerar som du säger.
Skillnaden mot hur det var tidigare är helt enkelt för stor.
Personligen tycker jag inte att du gör oss spelare någon tjänst med ditt inlägg.
Utvecklarna ska verkligen inte ha någon cred whatsoever för den här ombalanseringen.
Eller va f-n man nu ska kalla det...

Oliver, jag är ledsen att du känner det som att jag försvarar spelutvecklarna. Det gör jag inte. Born lyckades tyda mitt meddelande väldigt bra.
Finns det folk där ute som verkligen verkligen vill kriga, så är det bra om de faktiskt får lite hopp om att det GÅR att klara av om man verkligen vill och funderar. Som jag skrev tidigare: "Ta alltid in en klass som har högsta initiativet på spelplan, analysera, gå ur, lägg upp en strategi" På detta sätt ökar du dina chanser att vinna en fight.. /

Stridssystemet är fortfarande ett problem och jag hoppas att spelutvecklarna jobbar på det. Jag håller dock med alla om att det är förkastligt att de inte meddelar oss om var de ligger i processen eller OM de ligger i någon process. De läser här, de har det sagt, jag antar att de följer någon "regel" om hur mkt och när de får skriva... Inte helt upp till de själva.. Men still.. i ett sånt här läge där de riskerar att förlora enormt många spelare så anser jag ju att det är ett bra läge att uppdatera oss... /

Mvh
Alveron
 

Malcummer

Medlem
Förstår vad du säger Alveron! Dock tycker jag personligen att häxorna inte hjälper speciellt mycket alls:(
Dom ska få fiende trupper att ge mindre skada, men jag er inte det hända tyvärr!
Nu verkar det dock som att ledningen vill flytta runt oss på kartan, för att få mer aktiva grannar:confused:
Visst är det okej, men det löser inte mitt problem ett skit med att jag sitter fullständigt fast i spelet:mad:
 

Grizabella

Kändis
Jag skulle vilja ta ett rejält snack med vem det nu var som kom på idén att det skulle vara en bra tanke att ge Träenterna attack och försvarsbonus mot fiendens tunga distansenheter? Dessa kan ju dansa runt mina stackars träenter som blir slaktade som kor när de står och idisslar. Nä, helt klart är att någon behöver se över balansen mellan de olika enheterna och framförallt vilka typer av enheter som är starka mot vilka - Annars funkar det inte och enda sättet att inte provinser blir då att köra in dyrt förvärvade varor i striden - I alla fall så länge det finns Häxor och tunga rangade enheter med. G.
 

DeletedUser3

Guest
Hej allesammans!

Återigen så vill jag påpeka samma sak som jag gjorde i en annan tråd, er feedback läses och skickas vidare.

Angående uppdateringen av stridssystemet så är det här en balansändring som är viktig för balansen i spelet. Jag har dock full förståelse för att det verkligen inte känns så för folk som är längre ut på kartan än vad de egentligen ska vara. Jag ska göra mitt bästa för att ge er den förklaring som jag själv fått. Det tidigare stridssystemet fungerade inte särskilt bra, man expanderade i en takt som inte var tänkt för att ligga i fas med resten av spelet. Dessutom så var striderna ologiska, vissa trupper var överstarka medan andra trupper använde man inte alls. Därför gjordes systemet om till ett mer traditionellt system där en enhet är bra mot en viss fiende, men svag mot en annan. För att illustrera det här så postade vi den här bilden i utannonseringen av ändringen på forumet. Jag slänger in den här igen för att ni ska kunna se vilka enheter som är bra respektive svaga mot andra.

infographic_pentagon.png

Betyder det här då att systemet är perfekt? Tyvärr inte och det är precis därför som diskussioner med våra communitys runt om i världen är så viktiga. Redan nästa uppdatering kommer ett par balansändringar vilket ni säkert kommer att välkomna. Det är inget markant, men det här är ett bygge som är viktigt på lång sikt i spelet. Jag förstår frustrationen hos er som är "för långt" in i spelet, det är verkligen inte kul att behöva vänta när man inte gjort något fel. Men samtidigt så hoppas jag att ni förstår att det här är ett "nödvändigt ont" när man vill göra en förändring i spelet för att förbättra upplevelsen inför framtiden.

Fortsätt gärna diskutera, all konstruktiv kritik uppskattas enormt. Har ni idéer på hur ni vill balansera det är det ännu bättre, det finns som sagt ingen idé värd att inte tänka över minst en gång. Men gör så i god ton med varandra, vi är alla vänner här och vi vill alla samma sak. Att göra Elvenar så bra det bara går! :)
 

DeletedUser223

Guest
Rikk, tack för din input. Skönt att veta att ni fortfarande finns kvar där ute.

Jag har dock en idé... Varför inte låta Treanterna fortsätta vara tanks mot de lätta stridsenheterna? Det var ju något som faktiskt funkade oavsett.
Det känns som att de har blivit lite värdelösa på plan nu. Jag har inte kommit överdrivet långt och befinner mig där jag ungefär ska vara enligt "provinsmätaren". Treanterna HAR tappat sin fördel med att tåla mkt mot lätta enheter. Den balansen förstår jag inte om man följer alla era tips. :)

Jag vet inte vilka ni balanserat för egentligen. De som inte är så bra på stridsplanen och kämpar sig fram har nu fått det omöjligt att ta sig fram.
Jag ligger tex där jag ska ligga enligt provinsmätaren som sagt, men jag möter ändå på trupper med 4-500 lätta enheter och tunga med 80+.
Själv har jag bara kommit till planet att jag på sin höjd kan ha 240 lätta enheter i en trupp och 40 tunga i en.. även kallat "Woopass"
Och truppgraderingar får jag ju inte tillräckligt snabbt om jag inte strider och vinner, vilket är väldigt svårt.
Om det du säger stämmer överens gällande att man ska hålla sig till "provinsmätaren", så ÄR det inte en bra balans helt enkelt.

Jag är ledsen över att säga det här igen.. Men görs det inga direkta ändringar i stridssystemet med kommande patchar så kommer folk att lägga ner då de VET att det inte kommer bli bättre tyvärr. Just nu hoppas de flesta på ett mirakel tror jag.

Det går framåt men det är segt. Känns lite som att ni gick från svårighet "Casual" till svårighet "Pro"! Och alla vill kanske inte ha det så. :)

Må väl.
 

Grizabella

Kändis
Grejen är att det tidigare systemet var Initiutivt och logiskt i så måtto att vissa enheter var tanks som tålde väldiga mängder skada (Träenterna) medan andra enheter var DPS enheter varav en del var melee enheter och en del var ranged enheter som kunde stå bakom melee enheterna och utdela stor skada om de fick vara ifred.

Som femhörningen är konstruerad nu finns det inget som helst initiutivt med stridsfemhörningen och det verkar vara ett helt random system som någon har slängt ihop på en höft utan att tänka på hur det brukar funka i stridsspel. Detta leder till att enheter med attackbonus mot vissa typer av enheter är i praktiken värdelösa mot dessa enheter eftersom denna enhetstyp agerande på slagfältet gör dem svåra att möta denna typ av enheter.

Ta Träenterna som ett exempel - Dessa är stora gubbar som går få steg per rond och tar en halv evighet att manövrera in i striden om man nu inte har tur att tossa ihop dem mot fiendeenheter som anfaller först och frågar sedan - Som lätta och tunga meleegubbar. Tossar man ihop dessa trögrörliga tanks mot snabba och avståndskjutande rangade gubbar har de en stor nackdel i och med att de tar lång tid att komma in i striden och att fiendens gubbar kan dansa runt dessa om de är snabba och kan hålla sig på behörigt avstånd - Vilket precis är rangade gubbars största styrka!

Då frågar en spelare som sysslat länge med stridsspel av olika typer - Alltifrån gamla hederliga World of Warcraft till nyare spel som Legue of Legends och Forge of Empires - Vad är det initiutiva med det? Förklara gärna så att vi som "har kommit för långt fram i striden". G.
 

DeletedUser244

Guest
Poängen i slutändan är väl att vi alla ska spela ett spel vi tycker är roligt med trevliga människor och med möjlighet att komma framåt i spelet? Det som händer nu oavsett balans eller inte är att det är massor med spelare som sitter fast och inte kan öppna kistor för att komma vidare för att det ÄR för svårt att strida. Om man låg FÖRE provinsmässigt skulle man ju kunna öppna kistan? Rätta mig om jag har fel? Jag är inte drabbad av just detta än men jag har lagt ner allt stridande för det är helt enkelt inte värt när alla trupper blir slaktade. Hur länge kommer jag orka förhandla mig igenom? Säkert länge men hur länge kommer alla som inte kan öppna kistor orka? Förmodligen inte i närheten av lika länge... Folk kommer sluta spela och lusten kommer försvinna förr eller senare för många av oss som verkligen vill spela. Turneringarna som var en rolig veckoaktivitet kan man inte heller vara med i på samma sätt för om man förhandlar i alla vanliga provinser så kommer man tillslut inte få råd (varumässigt) att göra det i turneringarna. När vi alla är "ikapp" provinsmässigt sett så kommer ju turneringarna tillslut gå utan nått större antal deltagare och hur roligt blir det då? Jag har spelat många spel, både av denna typ och många MMORPGs, och jag kan inte minnas en så stor förändring som denna någonsin, visst har det gått snett ibland men då har det kommit en patch inom några dagar som fixar det. Nu känns det som att ingen större förbättring väntas och det tror jag tyvärr kommer få stora negativa konsekvenser för den framtid ändringarna påstår sig förbättra.

En annan sak som jag vill lyfta fram är att det bara är en bråkdel av alla som skriver i detta forum. Missnöjet man ser ingame i b-chatten och i privata meddelandet är jättestort och personligen tycker jag det är jättetråkigt att se så många på väg att ge upp. Jag har länge läst i forumet men aldrig gjort något inlägg, kunde dock inte hålla mig idag vill ha kvar mina goa medspelare i Elvenar :)

Lycka till allihopa!
 

DeletedUser

Guest
Tack för responsen Rikkmeister.
Det kan inte vara skoj för dig och andra admin att läsa våra ibland lite väl gnälliga inlägg.
Men i ett försök att lägga fram lite konstruktiv kritik så kan jag väl be er ge lite tidsramar och bättre hints om hur ni tänkt.

Att enheterna har olika styrka och måste balanseras när man skickar ut trupperna till fight tror jag nog är ok. Lite hjärngympa bland tankehärvorna innan man går i strid, så man inte bara kan dundra på med det starkaste man har och luta sig tillbaka. Det tror jag att jag fått in min tröga skalle.

Även så har jag äntligen fattat att möter man oövervinnligt motstånd så har man glidit fram för snabbt på kartan och måste pausa för att komma ikapp med övrigt byabyggande och uppgraderande. Tror det också trängde in och slog sig ner på en av mina få celler i hjärnan.

Men lite tidsperspektiv. Har ni tänkt klara av övriga två steg av stridsuppgraderingen inom nån månad? Före jul? Lagom till midsommar? Förstår mycket väl att att ett fast datum kan vara väldigt vanskligt att ge men en rimlig tidsram kan ni väl i alla fall uppge? Till exempel innan vecka femtiohundrasju så ska del två vara igång och senast femtioelva veckor därefter så ska även sista delen vara infogad i spelet.

Kan ni inte även ge lite mer "Bakom kulisserna" info? Lite mer hints och info om vad som egentligen händer på spelutvecklingsfronten. Vad har man för planer inom närmaste månaden/halvåret. Kommande tävlingar och events eller vad man nu klurar på för skojsigheter. Gärna då med lite extra hints i detalj vad man kan förvänta sig. Sån info kan nog få en hel del spelare att fortsätta logga in och finna förväntansfull mening i spelet.
 

DeletedUser229

Guest
Elvenar är ett spel och även en tävling. Att under en pågående tävling, förändra förutsättningar så radikalt är inte ok.
Dom som har fått sina höga poäng, har inte fått dom på samma villkor.
Nu har du också fått fler fördelar ju längre du har kommit. För ju fler resurser du har desto lättare tar di dig fram.
Orättvist spel det här och kan ej försvaras på något vis.
 

Malcummer

Medlem
Ok då sitter jag helt enkelt fast då, om jag nu inte handlar mig igenom 8 provinser vill säga....kommer inte hända!!
Ja ja kul så länge det varade i alla fall, men nu lägger jag ner spelet:(:mad:
Lycka till, till er alla:)
 

DeletedUser169

Guest
Rikkmeister, det är några saker jag vill poängtera med det nya stridssystemet. Att det blir mycket svårt, kanske mer eller mindre omöjligt, för de spelare som ligger långt före när det gäller antalet avklarade provinser jämfört med forskning är en sak, men det jag har svårt att förstå är varför det ska bli så svårt för oss som ligger exakt där vi ska vara. Där vi fortfarande har en hel del provinser vi måste klara av innan vi kan gå vidare. Det har jag ännu inte sett någon förklaring på, vare sig här eller på några andra forum.

Jag har ett litet brödraskap med min familj där jag nu är den enda som har fortsatt spela. De gav upp under olika omgånger då de tyckte det var så frustrerande när de inte klarade av att strida längre, och trots att de alla behövde klara av flera provinser för att gå vidare i spelet. Jag tyckte själv att det blev mycket svårare men bestämde mig för att testa deras gubbar och gummor för att se om det gick att lära sig behärska det nya systemet att strida. Då jag själv spelar Alv hade jag begränsade kunskaper hur det var att spela Människa.

Själv ligger jag före med 184 utforskade provinser och jag är strax klar med Fe-avsnittet. Har kvar Trupp-uppgradering 23 samt Häxbefordran vilket borde göra mina trupper lite starkare. Har haft en svår uppgift med några strider men överlevt men förlorat allt från ½ till 3-4 truppenheter vid varje strid. Så det är svårt att bedöma hur det kommer att bli när jag ligger där jag förväntas, vilket borde hända inom någon månad.

När det gäller resten av min familj är det en helt annan sak. Min egen barack är maxad samt mina vapenförråd. Vapenförråden påverkar inte hastigheten du kan träna utan endast mängden trupper, så med maxade vapenförråd kan du ha flera trupper i kö dock över en längre tid. Baracken är viktig då den avgör hur snabbt du tränar dina trupper. Min fru, som också spelade alv, hade även hon dessa maxade men inte mina barn, så det första jag har gjort är att maxa deras baracker och vapenförråd då antalet trupper som tränades var långt ifrån tillräckligt för att ersätta de som förlorades.

Men…..

Även om du ligger rätt är en del strider alldeles för svåra beroende på vilket motstånd du möter. Som Alv fungerar det hyffsat när du kan använda en kombination av bågskyttar och häxor men jag upplever de övriga trupperna som mer eller mindre värdelösa. Finns det bågskyttar och/eller häxor bland fienden blir dina egna tunga trupper som Treanter och Stenjättar fullständigt massakrerade. Dina svärddansare kanske klarar sig ett tag men oftast blir de helt utraderade på kartan. Varför använder jag då dessa då de enligt schemat inte är bra mot just dessa fiendetrupper? Jo, om det finns tex Golems bland fienden har jag ingen chans med endast bågskyttar och Häxor. Nästan lika svårt är det om det finns Kanonjärer bland fienden.

Eftersom bågskyttarna för första draget har jag alltid de först utplacerade och oftast endast för att se hur stridsplanen ser ut. Därefter ger jag upp, omgrupperar och startar striden på nytt. Nu har jag oftast endast 2 alternativ:

A: Placera mina bågskytar och häxor så jag kan flytta undan utan att fienden kan nå dem på första draget för att därefter försöka minska dessa trupper så mycket det går. Det här fungerar hyffsat så länge det inte finns kanonjärer bland fienden.

B: Placera ut mina bågskyttar och häxor så att de kan åstadkomma så mycket skada som möjligt bland fienden innan mitt drag är över. Men skulle jag möta enbart en kombination av bågskyttar, häxor samt kanonjärer blir det nästan omöjligt att vinna striden. Mina bågskyttar gör bonusskada mot tunga närstridsenheter samt magiker vilket gör att de inte får full utdelning mot kanonjärerna. Den enda möjligheten är att mina häxor når kanonjärerna för att minska deras skada. Lyckas inte det är striden nästan alltid förlorad.

Ovanstående gäller enbart om du spelar alv. Om du däremot spelar som Människa får du helt andra förutsättningar. Du kan inte längre minska skadan för dina trupper och de enda som gör ordentlig skada på kanonjärer är dina präster och paladins. Innan de kommer inom räckhåll för kanonjärerna är ofta dina egna trupper så reducerade att du inte har en chans att längre vinna.

Förutom svårigheten med striderna är det inte de förluster du gör utan den tid det tar för dig att ersätta dessa som blir frustrerande. Förlorar du en strid försvinner 5 truppenheter och det tar ca 6 timmar at ersätta dem. Skulle du förlora 2-3 strider finns inte en chans att få ihop tillräckligt med antal under 1 dag såvida du inte kan sitta och spela dygnet runt. Dels tar det för lång tid att ersätta dina förluster, del blir det oerhört kostsamt att producera dessa.

Som det ser ut nu kanske min fru skulle klara av 2 strider per dag under förutsättning att hon förlorar ca hälften av sina trupper vid varje strid. Det gör att det kommer att ta 4 månader för henne att klara av de 30 provinser hon behöver för nästa nivå. Är inte det kanske en del av förklaringen varför hon som en del andra slutat spela? Så antingen gör striderna lite lättare eller se till at vi kan producera våra trupper snabbare och billigare. Helst en kombination av dem båda.

Förutom svårigheten med striderna är det en sak som jag verkligen har svårt att handskas med och det är hur våra enheter gör skada och vad de är bra emot. Att mina bågskyttar och häxor plötsligt förvandlats till ”tanks” är mycket besynnerligt. Det naturliga valet borde vara mina tunga närstridsenheter. Hinner jag attackera med tex en häxa mot fiendens tunga närstridsenheter så kan det resultera i att mina bågskyttar ibland inte förlorar ett enda liv, medan mina egna närstridsenheter slaktas.

Spelutvecklarna har gjort det ”lite” enkelt för sig när det konstruerat det ovanstående diagrammet. Visst ska alla truppenheter ha sina för- och nackdelar, men borde det inte finnas någon naturlig känsla bakom när du använder dina egna enheter.
 

DeletedUser245

Guest
Hej på er!

Jag har spelat mer eller mindre sedan starten på EN-servern och har precis startat ett nytt konto här på den svenska servern. Därborta har jag 120k rank points, är en bra bit in i ring 13 på världskartan och står i begrepp att inom kort avsluta Orc-kapitlet. Jag brukade strida en hel del innan de nya ändringarna, främst i turneringarna men även på kartan när jag hade tid för det. Givetvis var det vanligast att jag använde mig av Sorceress III + Granite Golems (vet inte riktigt vad enheterna heter här, men utgår från att ni har överseende med min okunskap och ändå förstår vilka jag menar).

Kort sagt: jag har mer erfarenhet av spelet än mitt pyttiga konto här ger sken av.

Eftersom jag ville pröva att starta en ny by från början och utvärdera hur Elvenar fungerar för helt nya spelare valde jag att bosätta mig här på den svenska servern i går. Än så länge befinner jag mig således i det absolut första kapitlet, vilket förmodligen är en erfarenhet som de flesta av oss sedan länge har glömt bort hur det var.

Detta är mina erfarenheter av det nya stridssystemet thus far:
  • De första två zonerna gick okej med de Svärdtämjare man startar med som alv. Hade inga truppstorleksuppgraderingar ännu.

  • När jag kom till den tredje zonen var jag tvungen att börja förhandla, förlusterna var oacceptabla så fort fienden hade fler än 1 enhet på grund av det ändrade initiativet i vilka enheter som får börja + den relativa styrkan mellan fiendens trupper och mina egna.

  • I slutet av kapitel 1 förväntas du ha klarat av 10 zoner för att kunna låsa upp nästa kista. Det kan man utan problem göra genom att förhandla, men skulle man försöka välja att fokusera på strid istället för produktion kommer det gå betydligt långsammare.

  • Redan efter 3-4 provinser börjar man stöta på uppgraderade fiendetrupper som är avsevärt mycket starkare än vad man själv har tillgång till.

    • Bergstrollen förefaller näst intill omöjliga att rå på när man bara har tillgång till första nivån av svärd och bågskyttar. Kräver förhandling redan från början.

    • Träskmonstren kräver att man har tur med att få rätt sorts layout på stridsfältet (många "obstacles") och enbart använder bågskyttar som håller sig bortom räckhåll. Att skicka fram svärd är som att be om att bli slaktad; den delen har inte förändrats särskilt mycket mot vad vi har varit vana vid tidigare. Kan övervinnas med takik och alla tillgängliga enhetstyper upplåsta, men lär knappast vara enkelt att ta sig an för oerfarna spelare.

    • Häxor blir man formligen slaktad av. Svärden som skall ha bonus mot dem dör som flugor. Exempel: två trupper med 6 st häxor mot 5 trupper med 9 svärd vardera. Första rundan: häxorna får initiativet först och dödar en av svärdtrupperna direkt. Två svärd är tillräckligt nära för att kunna gå till motattack, den första dödar endast 1(!!!) häxa, därefter fanns inget annat alternativ än att retirera från striden. Hade jag fortsatt hade alla svärd garanterat dött trots aktiv och beräknande stridstaktik. Vi talar alltså om en strid i ring 2, totalt 7:e provinsen. Fulla truppuppgraderingar hade inte gjort någon skillnad i det här fallet (har 1 av 2 möjliga). Nu skall de ju förvisso balansera mages något i nästa uppdatering, men tillåt mig tvivla på att det kommer bli tillräckligt stor skillnad... det var som att springa in i ett berg. Kräver förhandling redan från början.
  • Vet någon om man vinner något på att inte låsa upp fler zoner i samma ring? Jag utgår nämligen från det och försöker hålla antalet nere till ett absolut minimum. Just nu har jag bara 6 och skall försöka låsa upp den andra truppuppgraderingen för att se om det gör att stridandet blir hanterbart igen.
So far, so bad, skulle man kunna uttrycka det.

Jag hade ändå hört en del rapporter om att det gick som en bris i början. Det kan jag bekräfta att det INTE gör
 

DeletedUser223

Guest
Valnad, tack för en utförlig förklaring. Och att det faktiskt kommer en person från en servarna och förklarar att det är svårt där med. (självklart är det ju ingen skillnad ) men skönt ändå att folk från utländska servrar börjar skriva här då det på riktigt kanske visar hur illa den här uppdateringen var. Och i sådant tidigt skede också. Rikk skrev igår att man inte ska vara för långt fram i striden för att kunna hänga med, men enligt din förklaring så spelar det tydligen ingen roll om man befinner sig där man ska eller inte. Jag gör det och känner fortfarande att det är en enorm utmaning.. :/
 

DeletedUser3

Guest
Det värmer i hjärtat hos en Community Manager när man ser så här långa, utförliga svar :) En stor eloge till er alla!

Alla punkter ni tagit upp med förklaring hittills är guld värt och jag märker nu att jag kommer ha en lång tid framför mig att sammanställa allt och skicka det vidare. Det är inget jag klagar över, utan snarare något som gör mig stolt över att representera den här servern. Med det sagt så önskar jag att jag kunde säga "Ja, eftersom ni önskar A, kommer A att hända och sedan följas upp av B". Tyvärr fungerar jag endast som brygga för er feedback i det här ärendet, vilket jag lovar att jag kommer följa fullt ut. InnoGames är trots allt ett företag som vill stå sina spelare nära.

Däremot så ber jag er å deras vägnar att ha tålamod i ärendet. Det gäller för dem att först ta in all feedback, analysera den och sedan måste det utvecklas och testas innan det kan appliceras på servern. Men era åsikter kan mycket väl sporra idéerna som kommer utforma det i framtiden. Tack!
 

DeletedUser169

Guest
Rikkmeister, jag har full förståelse för att du inte kan lova någonting utan för du bara vidare uppgifter från oss till spelutvecklarna så är det bra. Jag är säker på att de kommer att försöka balansera spelet lite bättre, så det är bara en fråga om hur mycket och när.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så vet jag inte egentligen hur svårt det är för de som ligger långt före, kanske med över 250 avklarade provinser eller mer. Men en sak som jag är mycket nyfiken på är hur svårigheten beräknas i de upptäckta provinserna. Är de baserade på hur långt ifrån vår stad de ligger? Beror det på antalet? Eller som jag har hört från USA, att det beror på när vi upptäcker dem och var vi i det läget befinner oss i trädet? Om det nu är det sista alternativet kommer den upptäckta provinsen vara svårare än nästa som vi upptäcker när vi ligger rätt i tiden? Hoppas du förstår min frågeställning.

En sak som jag glömde nämna i mitt tidigare inlägg är att Människor saknar tung distansenhet, men det ska tydligen ändras med nästa uppdatering. Istället för Kerberos kommer vi att få Kanonjärer. Just nu är det svårare att som Människa vinna striden än om du är Alv, men förhoppningsvis ser vi en förändring redan imorgon.
 

DeletedUser245

Guest
Valnad, tack för en utförlig förklaring. Och att det faktiskt kommer en person från en servarna och förklarar att det är svårt där med. (självklart är det ju ingen skillnad ) men skönt ändå att folk från utländska servrar börjar skriva här då det på riktigt kanske visar hur illa den här uppdateringen var. Och i sådant tidigt skede också. Rikk skrev igår att man inte ska vara för långt fram i striden för att kunna hänga med, men enligt din förklaring så spelar det tydligen ingen roll om man befinner sig där man ska eller inte. Jag gör det och känner fortfarande att det är en enorm utmaning.. :/

Tyvärr är det inte så mycket positivt jag kan föra vidare därfirån. Det råder fullständigt kaos både på betaservern och den internationella. Det började pyra i communityt redan 2-3 uppdateringar innan denna, när man plötsligt började rumstera om och bakdatera obligatoriska teknologier. Allra värst blev det när de började kräva orcer för att förhandla, vilket gjorde att många fastnade i Dvärgar- eller Feer-kapitlet. Sedan kom förändringen av stridsmodulen som grädden på moset och det var då den riktigt stora bomben briserade.

Däremot så ber jag er å deras vägnar att ha tålamod i ärendet. Det gäller för dem att först ta in all feedback, analysera den och sedan måste det utvecklas och testas innan det kan appliceras på servern. Men era åsikter kan mycket väl sporra idéerna som kommer utforma det i framtiden. Tack!

Tålamod bör dock vara något som både spelare och utvecklare begagnar sig av.

Till syvende och sist lanserade man den här uppdateringen alldeles på tok för tidigt, vilket morgondagens uppdatering också vittnar om. När saker måste justeras redan efter en vecka och man redan på förhand säger att det skall komma ännu flera justeringar visar det att man famlar i mörkret.

Det enda legitima skälet jag kan komma på är att man fick panik över hur snabbt vissa spelare växte och att det fanns städer som var klara med Feer långt innan utvecklarna hann bli färdiga med Orcerna. Städer som fått så många expansioner att de i princip hade låst upp alla sina stadsexpansioner. Man ville bromsa upp "hastigheten" i spelet och tänkte sig inte för utan sjösatte en enorm förändring som man omöjligt kunde överblicka konsekvenserna av på förhand. Att sakta ner toppskiktet kan jag också se vitsen med, jag var själv en av de som blev klar med Feer åtskilliga veckor innan nästa kapitel lanserades.

Men man borde ha gått mer varsamt fram. Detta kommer tyvärr leda till att åtskilliga spelare slutar.

Som jag sa i mitt tidigare inlägg så vet jag inte egentligen hur svårt det är för de som ligger långt före, kanske med över 250 avklarade provinser eller mer.

Korta svaret: det är helt omöjligt att vinna något med så många provinsier.

Själv har jag ~280 provinser upplåsta på internationella och då är jag ändå inte ens i närheten av toppspelarna eftersom jag aldrig köpt diamanter. Vissa i mitt systraskap (fler kvinnor än män :D) har en bra bit över 300 och då är det snudd på komiskt hur omöjliga striderna är.

Men en sak som jag är mycket nyfiken på är hur svårigheten beräknas i de upptäckta provinserna. Är de baserade på hur långt ifrån vår stad de ligger? Beror det på antalet? Eller som jag har hört från USA, att det beror på när vi upptäcker dem och var vi i det läget befinner oss i trädet? Om det nu är det sista alternativet kommer den upptäckta provinsen vara svårare än nästa som vi upptäcker när vi ligger rätt i tiden? Hoppas du förstår min frågeställning.

Svaret som gavs på det internationella forumet är att man vid slutet av varje kapitel max skall ha 5-10 fler provinser upplåsta utöver vad som står på kistan. Men spelare i alla faser vittnar om att det inte spelar någon roll, att det är för svårt även om man befinner sig "i fas".
 

Grizabella

Kändis
(Först vill jag som spelare beklaga om något av mina inlägg mottagits alltför negativt eller sårat någon - Poängen har hela tiden varit att bringa över mina tankar kring det nya spelsystemet på ett glasklart sätt som i bästa fall når hela vägen till spelutvecklarna.)

Det är något fundamentalt fel med ett spel där man inte har något som helst chans att genomföra strider i ett stridssystem utan behöver förhandla sig fram för att komma frammåt och det hade varit okej om det bara hade drabbat mig och andra toppnivå spelare - Men nu verkar detta vara genomgående på alla nivåer och då tycker jag ni ska ta tillbaka den förrändring tills ni hittar ett system som funkar bättre och är mer motiverad.

Men det jag tycker är mest tråkigt med det nya stridssystemet är att man som spelare inte har någon som helst möjlighet att påverka storleken på de styrkor man för in i striden mer var i forskningsträdet man ligger. Har jag således gott in i väggen stridsmässigt finns det inget jag kan göra åt saken mer än att forska mig framåt - Och har jag inte tillräckligt med provinser är det stopp även där på grund av kistorna.

Man önskar att vapenförråden kunde göra så att stridsstyrkorka ökade - Alternativt att man hade en byggnad som gav ett visst antal förband i striden. Då kunde man som spelare själv påverka hur stora ens styrkor kunde bli genom att köpa och levla sådana byggnader. DET skulle vara logiskt och bra för spelet som sådant enligt mig. G.
 
Topp